8 maart: Internationale Vrouwendag

Vrouwenkiesrecht een van de eerste speerpunten

Sinds de datum 8 maart door de Verenigde Naties in 1978 als feestdag werd erkend, wordt deze dag ook in Nederland door veel vrouwengroepen gevierd. Internationale Vrouwendag werd voor het eerst uitgeroepen op een internationale vrouwenconferentie in Kopenhagen in 1910. Als vaste datum werd gekozen voor 8 maart omdat twee jaar eerder op die dag in de Verenigde Staten een massale staking plaatsvond van vrouwen in de textiel- en kledingindustrie voor een achturige werkdag, betere arbeidsomstandigheden en kiesrecht.

S ka 8506 001 jpgmediaclass article depiction height efc959dbe1a9cb03410fab8f6a3c7b56e5e99ff4

De strijd om algemeen kiesrecht was een absoluut speerpunt, ook in Nederland. De Vereniging voor Vrouwenkiesrecht telde tal van plaatselijke afdelingen, zoals ook in Amsterdam. Het vaandel van deze vereniging dateert uit het eerste kwart van vorige eeuw. Dat het om een kwestie van rechtvaardigheid gaat, wordt onderstreept door de aanwezigheid van Vrouwe Justitia (onderaan), geflankeerd door de term ‘suffragii’, Latijn voor het recht om te kiezen. Deze term verwijst naar ‘suffragettes’, de in die tijd gehanteerde aanduiding voor militante voorstandsters van het kiesrecht voor vrouwen.

Het vaandel werd aan ons museum geschonken in 1929; het recht voor vrouwen om gekozen te kunnen worden én te kunnen kiezen, was respectievelijk in 1917 en in 1919 ingevoerd. De schenkingsdatum was 8 maart - dat kan toch geen toeval zijn… Als schenker worden in oude paperassen twee namen genoemd: de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht en de Vereniging van Staatsburgeressen.