Programmering Basisonderwijs

Onderwijsprogramma's voor het basisonderwijs

Jesper Kinderen Wijzen

Programmering Basisonderwijs

Het Amsterdam Museum aan de Amstel biedt interactieve rondleidingen aan voor leerlingen uit groep 7 en 8. Onze ervaren museumdocenten leiden leerlingen rond door de tentoonstelling Panorama Amsterdam: een levende geschiedenis van de stad. Leerlingen leren over Amsterdam van toen en nu, over oude en nieuwe helden en over democratie, diversiteit en samenleven - de thema’s uit het leergebied Burgerschap.

Wereldburgertour

Van de katholieke kerk tot het hoofddoekje van Dirk van den Broek en van ananas tot aan graffiti. Kom langs en maak kennis met de kleurrijke en diverse geschiedenis van de stad Amsterdam.

Inhoud rondleiding

Tijdens de interactieve rondleiding dagen we leerlingen uit groep 7 en 8 uit om na te denken over democratie, diversiteit en samenleven. Ze worden aangemoedigd om hardop mee te denken, met elkaar in gesprek te gaan en naar elkaar te luisteren over de stad Amsterdam van toen en nu. De rondleiding sluit goed aan bij de vakken Nederlands, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie en het leergebied Burgerschap.

Praktische informatie

Duur: 1 uur
Kosten: 70 euro, excl. btw
Aantal leerlingen: 15 leerlingen per rondleiding
Te boeken: maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 – 16.00 uur
Start- en eindlocatie: Amsterdam Museum aan de Amstel, Amstel 51
Kerndoelen:
1, 2, 48, 51, 52, 53, 54, 55, 56 & Bouwstenen Burgerschap 1 t/m 6 (SLO)
Vragen?
Mail naar boekingen@amsterdammuseum.nl

Heldentour

Wanneer ben je een held? In de Heldentour maak je kennis met oude en nieuwe helden. De rondleiding is geïnspireerd op de visie van Musea Bekennen Kleur, het platform dat zich inzet voor meer diversiteit en inclusie in de museale wereld.

Inhoud rondleiding

In de Heldentour voor leerlingen uit groep 7 en 8 spreken we met leerlingen over oude en nieuwe helden van toen en nu. De tour heeft als doel leerlingen bewust te maken van de verschillende geschiedenissen van de stad Amsterdam. Het Socratisch gesprek geldt hierbij als uitgangspunt. Onder begeleiding van een ervaren museumdocent praten leerlingen met elkaar over geloof, slavernij, feminisme, de opstand van arbeiders en de LHBTQIA+-gemeenschappen. Deze rondleiding sluit goed aan bij de vakken Nederlands, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie en het leergebied Burgerschap.

Praktische informatie

Duur: 1 uur
Kosten:
70 euro, excl. btw
Aantal leerlingen
: 15 leerlingen per rondleiding
Te boeken:
maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 – 16.00 uur
Start- en eindlocatie
: Amsterdam Museum aan de Amstel, Amstel 51
Kerndoelen:
1, 2, 48, 51, 52, 53, 54, 55, 56 & Bouwstenen Burgerschap 1 t/m 6 (SLO)
Vragen?
Mail naar boekingen@amsterdammuseum.nl

Wereldgrachten

Wie kent het lied Aan de Amsterdamse grachten nou niet? De grachten van onze stad maken al honderden jaren indruk op onze bewoners en bezoekers. Het is dan ook niet zo gek dat ze op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan.

S BC 01020 028

Inhoud lesprogramma

Het lesprogramma Wereldgrachten bestaat uit:

  1. Wereldgrachten in de klas: een voorbereidende interactieve les in de klas. Hierbij wordt met behulp van de online tool Groeistad de geschiedenis van de Amsterdamse Grachten tot leven gebracht. Leerlingen leren over werelderfgoed, UNESCO en de ontstaansgeschiedenis van de Amsterdamse grachten in de 17e eeuw. De les is een voorbereiding op de excursie.
  2. Wereldgrachten op excursie: hier gaan de leerlingen naar het centrum van Amsterdam met als hoogtepunt de rondvaarttocht over de grachten én een bezoek aan het grachtenhuis Museum van Loon.
  3. Wereldgrachten over het slavernijverleden of duurzaamheid: een derde verdiepende les gegeven door een van onze ervaren museumdocenten. Deze afsluitende les vindt plaats in de klas met een thema naar keuze. Deze les is optioneel, maar wij raden het ten zeerste aan voor het leergebied Burgerschap.

De drie lesonderdelen worden gegeven door onze ervaren museumdocenten. In het schooljaar 2022-2023 kan je een van deze verdiepingslessen gratis bijboeken.

Jesper Rondleiding

Praktische informatie

Duur: voorbereidende (gast)les in de klas, boottocht van 2 uur, facultatieve verdiepingsles (tijdelijk gratis)
Kosten: € 275,- (excl. btw) per programma. Dit is inclusief museumdocent, gratis gastles en materialen. Wij regelen de Cultuurboot, deze telt echter wel mee als rit (zoals een rit met de Cultuurbus).
Aantal leerlingen:
minimaal 20, maximaal 34 leerlingen
Te boeken:
dinsdag t/m donderdag tussen 10.00 - 12.30 uur
Start- en eindlocatie:
het programma begint in het informatiecentrum van Bureau Werelderfgoed in de Bazel, Vijzelstraat 32
Kerndoelen:
1, 2, 48, 51, 52, 53, 54, 55, 56 & Bouwstenen Burgerschap 1 t/m 6 (SLO)
Vragen?
mail naar boekingen@amsterdammuseum.nl

Groeistad

Maak erfgoedlessen extra leuk met het programma Groeistad! De basis van Groeistad is een digitale kaart van Amsterdam. Deze is gevuld met toegankelijke informatie over o.a. architectuur, kunst, bijzondere vondsten en de verschillende buurten. Door historische kaarten van het oude Amsterdam over de huidige plattegrond te leggen, ontstaan er bijzondere inkijkjes in het verleden. De leerlingen laten de kaart groeien door hun eigen foto’s, verhalen en routes toe te voegen. Zo wordt erfgoed opeens heel persoonlijk en boeiend!

De speelse manier waarop Groeistad ingezet wordt, zorgt voor meer betrokkenheid bij de kinderen. Ze leren volop over hun eigen leefomgeving en mogen zelf lekker aan de slag.

Leerlijn erfgoed en identiteit onderdeel groeistad

Het Amsterdam Museum is bezig met de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn erfgoed en identiteit voor het primair onderwijs in samenwerking met partners in de stad. Dit is vanuit de overtuiging dat het tot leven brengen van de geschiedenis en identiteit van Amsterdam zorgt voor meer wederzijds begrip van inwoners onderling. In de leerlijn gaat het ook over de erfenis van deze geschiedenis vandaag de dag. De (geschiedenis van) de eigen omgeving speelt hierbij een grote rol.

Beoogde resultaten van de leerlijn zijn:

  • Kennisvergroting van de stad
  • Verbinding tussen leerlingen
  • De ontwikkeling van tools en skills om over identiteit uit te wisselen.