Afdruk van Prent Henriette de Vries uit het stadsarchief

Het Amsterdam van Piet van Eeghen

Hoe een koopman de stad heeft veranderd

29 mrt - 30 jun 2024

16 apr - 19 mei 2023

Ik Zie Je

Studio Panorama

Web Nnelg

16 apr - 19 mei 2023

Mini-expo Nnelg

In samenwerking met de in Amsterdam Zuidoost geboren artiest Nnelg (voorheen bekend als Yung Nnelg) presenteert het Amsterdam Museum van 16 april tot en met 21 mei een selectie werken die voortkomen uit zijn nieuwste album ‘Ik Zie Je’. Nnelg deed voor zijn nieuwe album onderzoek naar de Ghanese cultuur en zijn roots, waarbij zelfacceptatie als thema centraal staat. Naast een album, vertaalde Nnelg dit ook naar de mini-expo waar Nnelg zijn eigen proces en persoonlijke groei in verschillende werken laat zien.

In ieder kind schuilen potentiële talenten, maar de kansen om jezelf te kunnen ontplooien zijn niet altijd voor iedereen gelijk.” Nnelg heeft gevoeld dat hij als jonge jongen door iemand is ‘gezien’ en wil zijn positie nu gebruiken om jonge mensen te helpen hun kracht te vinden en zichzelf gezien en gehoord laten voelen.

NNELG IK ZIE JE, Album Cover Enrica Masi

Presentatie Ik Zie Je

Zo is er de one-piece only Nnelg x ByBorre te zien (ontwerper Borre Akkersdijk), waarin Adinkra symbolen uit de Ghanese Asante stam zijn verwerkt. Ook de stof waaruit de jas is vervaardigd wordt tentoongesteld, hier zie je duidelijk de postcodes 1103 – 1107 in terug die refereren naar Amsterdam Zuidoost, waar Nnelg opgroeide.

Enrica Masi is een Italiaanse kunstenares/grafisch vormgever die al eerder artworks verzorgde voor releases van Nnelg. Voor ‘Ik Zie Je’ voerde Masi gesprekken met Nnelg en maakte ze drie schilderijen, Mojo, Ghana must go en Ik Zie Je.

De korte documentairevideo Gye Nyame (Only God) geregisseerd door Ashley Röttjers geeft visuele context aan de bijzondere samenwerking tussen Nnelg en Byborre. Aan de hand van het maakproces krijgt de kijker inzicht in de ideeën achter het maken van de stof voor de jas.

Het schrijven van de nummers voor het album op Vlieland, documenteerde Bram Romkes een gedeelte van dit maakproces. Een selectie uit deze fotoserie is ook te zien in het Amsterdam Museum.

Nnelg Byborre

Over Nnelg

De in Amsterdam Zuidoost geboren artiest Nnelg, voorheen bekend als Yung Nnelg, wordt gezien als een van de meest gevarieerde artiesten van zijn generatie. Naast dat hij al jaren onderdeel is van rapcollectief SMIB, timmert Glenn - zoals Nnelg door het leven gaat - al lange tijd aan de weg als soloartiest. Eerder had hij succes met het nummer Girl ft. Idaly, zijn internationale Colors sessie, deed hij creative direction voor kledingmerk The New Originals en featurings van artiesten als Zwangere Guy, S10, sor en Winne. Daar komt nu dus een tentoonstelling bij.

De mini-expo 'Ik Zie Je' is van 16 april t/m 21 mei te zien in het Amsterdam Museum aan de Amstel. Dit is een samenwerking tussen Nnelg en het Amsterdam Museum en is mede mogelijk gemaakt door Noah's Ark.

Studio Panorama, 2022, Gert Jan van Rooij

Studio Panorama

Op het dak en in het hart van de collectiepresentatie van het Amsterdam Museum vind je Studio Panorama. Op deze plek zijn steeds nieuwe presentaties te zien van kunstenaars, artiesten of collectieven. Op deze manier gaan ze de dialoog aan met de collectiepresentatie Panorama Amsterdam. Ze geven daarmee een nieuw, hedendaags perspectief op de objecten aan de wanden. Studio LA (Lorien Beijaert en Arna Mačkić) ontwierp een open ruimte met abstracte objecten en vormen, die makers kunnen gebruiken om hun werk te tonen en zich deze ruimte op hun eigen manier toe te eigenen. Studio Panorama is te bezoeken met een regulier entreebewijs.