Afdruk van Prent Henriette de Vries uit het stadsarchief

Het Amsterdam van Piet van Eeghen

Hoe een koopman de stad heeft veranderd

29 mrt - 30 jun 2024

Amsterdam Museum denkt met kinderen na over stadsmuseum van de toekomst

di 17 oktober 2023, 10:00 uur

Labsessie ELJA Kindermuseum foto Bobbie Wagenaar

In de periode 2023-2025 krijgen Amsterdamse kinderen bij het Amsterdam Museum de kans om mee te denken over het stadsmuseum van de toekomst. Het project ELJA Kindermuseumlab bestaat uit acht jaarlijkse bijeenkomsten in alle stadsdelen, tentoonstellingen en een kinderklankbordgroep en -directeur. Hiermee wil het stadsmuseum van Amsterdam inzicht krijgen in hoe het ultieme museum voor en door kinderen eruitziet, vooral in de opmars naar het stadsmuseum van de toekomst. Dit meerjarige project wordt mede mogelijk gemaakt door de ELJA Foundation.

Amsterdam Museumkamp

In de tweede helft van 2023 worden in alle zeven stadsdelen van Amsterdam en in stadsgebied Weesp edities van het Amsterdam Museumkamp georganiseerd, voor kinderen tussen 9 en 12 jaar. Tijdens deze sessies gaan zij onder begeleiding van educatie- en museumexperts aan de slag met de vraag waar kinderen behoefte aan hebben wanneer zij een museum bezoeken. Ook maken de jonge deelnemers samen met een professioneel kunstenaar een gezamenlijk kunstwerk, dat onderdeel wordt van de collectie van het Amsterdam Museum. Verder gaan de kinderen langs bij het Amsterdam Museum aan de Amstel. De sessies hebben ieder jaar een ander thema; in 2023 staat het herdenkingsjaar rondom het slavernijverleden centraal. De labsessies vinden dit jaar plaats in verschillende locaties van de OBA, Jeugdland, Tolhuistuin, De Kazerne Reigersbos, MidWest en het Van Eesteren Museum. De deelnemende kunstenaars zijn Yasser Ballemans, Anouschka Boswijk, Marlou Fernanda, Malou Sumah, Noémi Beyer, Tessa Hendriks, Janne Igbuwe en Carmen Schabracq.

Tentoonstelling

De kunstwerken die dit jaar tijdens de acht labsessies worden gemaakt, worden van 9 december t/m 28 april 2024 tentoongesteld het Amsterdam Museum, met eveneens een actieve rol van de deelnemende kinderen. Ze worden actief betrokken bij de opzet, waarbij ruimte is voor beeldende kunst, performance, theater, muziek, dans en design. Er vindt een feestelijke opening plaats op donderdag 14 december, waarbij alle deelnemende kinderen in het zonnetje worden gezet.

Kijkroute

Al eerder, van 4 t/m 19 november 2023, wordt langs alle deelnemende partnerlocaties een kijkroute door de stad uitgestippeld. Langs deze route kunnen kinderen en andere geïnteresseerden elkaars kunstwerken als eerste bekijken. Dit presentatiemoment biedt de mogelijkheid om de kinderen kennis te laten maken met de andere locaties en deelnemers, en is tevens de eerste kans om hun kunstwerk te laten zien aan vrienden, familie en andere mensen uit hun sociale kring.

Kinderklankbordgroep en kinderbestuur

Daarnaast stelt het Amsterdam Museum een klankbordgroep samen van kinderen die de komende drie jaar meedenken over het Amsterdam Museum als het kindermuseum van de toekomst. Ook wordt een kinderbestuur geïnstalleerd. Leden worden gekozen uit deelnemende kinderen aan de labsessies. De kinderklankbordgroep en het kinderbestuur komen één keer per kwartaal samen om te reageren op de plannen van het museum. Het kinderbestuur en kinderklankbordgroep wisselen ieder jaar.

Labsessie ELJA Kindermuseum foto Bobbie Wagenaar

Amsterdam Museumkamp, 2023, fotograaf: Bobbie Wagenaar.

Doel

Het doel van dit project is niet alleen om verbondenheid met het Amsterdam Museum te vergroten voor de kinderen uit alle delen van de stad, legt Gonca Yalçıner, manager Educatie & Participatie van het museum, uit. ‘We willen kinderen uitnodigen te reflecteren op henzelf, hun omgeving en de wereld. Dit project is daarvoor het uitgewezen middel: kunst kan kinderen al vanaf jonge leeftijd laten kennismaken met thema’s die groter zijn dan zijzelf. Het ideale musea laat hen daar op een laagdrempelige manier mee kennismaken.’

ELJA Foundation

Bovengenoemde activiteiten worden gefinancierd door de ELJA Foundation, een filantropisch fonds dat innovatie ondersteunt op het gebied van muziek, dans en beeldende kunst, waardoor kinderen en jongeren met verschillende leefwerelden beter worden voorbereid op hun toekomst en onderling meer verbonden raken. Het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten begeleidt en onderzoekt het ELJA Kindermuseumlab.