Amsterdamse schoolkinderen brengen hun eigen stad in kaart

20 juli 2017

Vanaf voorjaar 2018 kunnen Amsterdamse basisschoolleerlingen op ontdekkingsreis door hun eigen stad. Met het nieuwe onderwijsprogramma Groeistad gaan ze aan de hand van gebouwen en kunstwerken rondom hun school op zoek naar de verhalen in hun eigen buurt. Dankzij ruime financiële ondersteuning van het Rabobank Coöperatiefonds, VSBfonds, Mondriaan Fonds, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Stichting Zabawas en de Gemeente Amsterdam, kan Groeistad volgend schooljaar van start in alle stadsdelen.

Kern van het lesprogramma Groeistad is een de digitale kaart van Amsterdam die een schat aan informatie en verhalen ontsluit en leerlingen op weg helpt bij hun persoonlijke ontdekkingsreis door hun eigen buurt. Leerlingen voegen op hun beurt eigen gevonden informatie en persoonlijke verhalen toe om ze te delen met hun klas- en stadsgenoten. Afgelopen jaar hebben vijf scholen deelgenomen aan een testversie van het project, met veel positieve reacties en veelbelovende eerste resultaten tot gevolg.

Groeistad is ontstaan naar aanleiding van een behoefte vanuit de scholen. Amsterdam kent een riant onderwijsaanbod over geschiedenis en cultuur, maar er was nog geen project dat uitgaat van de directe leefomgeving van de leerlingen zelf, waarin het erfgoed in de buurt ontsloten wordt.

Groeistad is een gezamenlijk initiatief van het Amsterdam Museum, Architectuurcentrum Amsterdam, Monumenten en Archeologie, het Stadsarchief en CBK Zuidoost, ondersteund door Mocca. Groeistad wordt in nauwe samenwerking met scholen ontwikkeld. Op termijn kunnen ook andere relevante partners – zoals kunstenaars, cultuurhuizen, andere musea,– aansluiten bij de invulling van Groeistad. In de toekomst zou het format van het project wellicht ook in andere plaatsen in het land kunnen worden overgenomen zodat kinderen het hele land in kaart kunnen brengen.

Meld je aan voor de Nieuwsbrief