Groep verborgen verhalen velsen high res 1 1 1

Statue Sunday: een beeld geblinddoekt voor de klimaatcrisis

wo 1 november 2023, 15:00 uur

Michiel de Ruyter

Kijk niet weg!

FOR ENGLISH CLICK HERE

In samenwerking met Scientist Rebellion – de wetenschappelijke tak van Extinction Rebellion sluit het Amsterdam Museum zich aan bij Statue Sunday: een wereldwijde actie, waarbij met het blinddoeken van beelden politici worden opgeroepen niet blind te zijn voor de wetenschappelijke feiten over de klimaatcrisis.

Vanaf Museumnacht 4 november tot en met zondag 12 november is het beeld Michiel Adriaensz de Ruyter (1607-1676) geblinddoekt. Dit beeld is te zien in de tentoonstelling Panorama Amsterdam.

Standbeeld met bord

Michiel de Ruyter geblinddoekt, 2023, fotograaf: Tom van der Molen.

Waarom Michiel de Ruyter?

De keuze voor het beeld van Michiel de Ruyter is bewust: het uitputten van de aarde kent een lange voorgeschiedenis, waar hij een rol in speelde. Hoewel De Ruyter zich, heel duurzaam, per zeilschip voortbewoog, beschermden en voedden zijn zeeoorlogen het Nederlandse (koloniale) handelsnetwerk. Amsterdam werd rijk van deze handel, maar ten koste van overzeese gemeenschappen en grondstoffen. Nog altijd stellen wereldmachten het kapitalistisch belang boven mens en natuur, en nog altijd kijken zij die aan het roer staan weg.

Bekijk de video en loop mee met de mars

In deze video vertellen Maren de Wit (conservator Amsterdam Museum) en Bouke Jung (Promovendus aan de Universiteit van Amsterdam en lid van Scientist Rebellion) je alles over deze blinddoek actie. Kom langs in het museum om de geblinddoekte Michiel de Ruyter te zien en loop mee in de mars voor Klimaat en Rechtvaardigheid die zondag 12 november zal plaatsvinden.

Het Amsterdam Museum en Scientist Rebellion gaan in de toekomst vaker samenwerken tijdens publieksprogramma's. Wil jij daar bij zijn? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Leden van SR en conservator Maren de Wit, 2023, fotograaf: Patrick de Bruin.