Bestel tickets
English
Popje mandje3

Uitgelicht

Manahahtáanung of Nieuw Amsterdam?

Het Inheemse verhaal achter New York

16 mei - 10 nov 2024
Amsterdam Museum aan de Amstel

    Voor scholen

    Basisonderwijs

    Alle klassen

    Amsterdam in vogelvlucht leren kennen? In het Amsterdam Museum aan de Amstel kan dat! Voor het basisonderwijs bieden wij, voor verschillende leeftijden, diverse rondleidingen aan. Aan de hand van de Heldentour of de Wereldburgertour ontdekken leerlingen verschillende geschiedenissen van Amsterdam.

    Screenshot 2023 09 11 120128
    Muis in het Grachtenhuis, fotograaf: onbekend.

    Muis in het Grachtenhuis, fotograaf: onbekend.

    Muis in het Grachtenhuis - Groep 1 en 2

    In dit grote huis aan de Herengracht woonde lang geleden een deftige familie. Nu wonen de muizen Snor en Snuit hier. Ze houden van spelen en hebben een rommeltje gemaakt in dit nette huis. De leerlingen helpen Snor en Snuit om alle spulletjes weer netjes terug te leggen. Maar wat zijn dit voor oude spulletjes? En waar werden deze voor gebruikt? Gebruiken we dit nog steeds? Samen met Snor en Snuit ruiken, voelen, horen en zien ze van alles in het museum. Ze maken een onderscheid tussen ‘oud’ en ‘nieuw’, ‘vroeger’ en ‘nu’.

    Praktische informatie 

    Duur:
    1 uur
    Kosten:
    € 70,- (excl. btw), per 15 leerlingen 
    Aantal leerlingen:
     maximaal 30 leerlingen
    Start- en eindlocatie: Huis Willet-Holthuysen
    Kerndoelen:
    1, 51, 54, 56
    Vragen?
    Mail naar boekingen@amsterdammuseum.nl

    Docentenhandleiding

    Bij dit programma is een docentenhandleiding beschikbaar.

    Vervoer

    Zoals ieder jaar kun je de Cultuurbus inzetten voor het vervoer van en naar de school.

    Boek nu

    Groep 7 en 8

    Het Amsterdam Museum aan de Amstel biedt interactieve rondleidingen aan voor leerlingen uit groep 7 en 8. Onze ervaren museumdocenten leiden leerlingen rond door de tentoonstelling Panorama Amsterdam: een levende geschiedenis van de stad. Leerlingen leren over Amsterdam aan de hand van verschillende verhalen, van toen en nu. De rondleiding gaat over oude en nieuwe helden, over democratie, diversiteit en samenleven - de thema’s uit het leergebied Burgerschap. Daarnaast hebben we ook een online platform, Groeistad, met lessuggesties vanaf groep 3 in de leerlijn erfgoed en identiteit.

    Boek nu
    patricia kaersenhout, 2024, The arrival

    patricia kaersenhout, 2024, The arrival

    Nieuw: lesprogramma Manahahtáanung of Nieuw Amsterdam?

    Het Inheemse verhaal achter New York

    400 jaar geleden, in 1624, kwamen voor het eerst Nederlanders aan op het schiereiland Manahahtáanung, waar ze de kolonie Nieuw-Amsterdam stichtten. Deze kolonie groeide uit tot de wereldstad New York. De Nederlandse invasie en decennialange kolonisatie in dit gebied hadden grote gevolgen voor de Inheemse bevolking die daar in de 17e eeuw leefde, de Lenape. Hoe was het voor hen dat er opeens mensen van over zee hun land kwamen claimen? Wat kwamen de Nederlanders precies doen daar? En ging dat allemaal wel eerlijk?

    In het lesprogramma bij de tentoonstelling Manahahtáanung of Nieuw Amsterdam? Het Inheemse verhaal achter New York worden leerlingen in de bovenbouw PO en onderbouw VO meegenomen in deze vragen en meer doormiddel van een stripboek waarin het verhaal van de Lenape, de oorspronkelijke bewoners van Manahahtáanung, wordt verteld. Na een voorbereidende les op school worden de leerlingen met dit stripboek in de hand door een museumdocent meegenomen door de tentoonstelling. Ze leren hierbij dat geschiedenis uit verschillende perspectieven kan en moet worden verteld, en dat het verleden doorspeelt in het heden. Op deze manier draagt dit lesprogramma bij aan hun burgerschapsvorming. Het lesprogramma kan ook ingezet worden voor een spannende kunst- of geschiedenisles.

    Een pdf-bestand van de voorbereidende les kan hier gedownload worden. Na het boeken van dit lesprogramma ontvang je het PowerPoint-bestand van de voorbereidende les en een docentenhandleiding.
     

    Praktische informatie
    Duur: 1 uur (de rondleiding)
    Kosten: €70,- (excl. BTW) per museumdocent (één per 15 leerlingen)
    Aantal leerlingen: 15 leerlingen per museumdocent
    Doelgroep: PO groep (6,) 7 en 8, VO klas 1/2
    Te boeken: Tussen 16 mei en 10 november, maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur
    Kerndoelen PO bovenbouw: PO: 1 t/m 4, 6, 7, 9, 12, 35 t/m 38, 47, 49, 50 t/m 56, Bouwstenen burgerschap 1 t/m 6
     

    Boek nu
    Wereldburgertour, fotograaf: onbekend.

    Wereldburgertour, fotograaf: onbekend.

    Wereldburgertour

    Van de katholieke kerk tot de hoofddoek van Dirk van den Broek en van ananas tot aan graffiti. Kom langs en maak kennis met de kleurrijke geschiedenis van de stad Amsterdam.

    Tijdens deze interactieve rondleiding dagen we leerlingen uit groep 7 en 8 uit om na te denken over democratie, diversiteit en samenleven. Ze worden aangemoedigd om hardop mee te denken, om met elkaar in gesprek te gaan en naar elkaar te luisteren. De rondleiding sluit goed aan bij de vakken Nederlands, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie en het leergebied Burgerschap.

    Praktische informatie
    Duur:
    1 uur
    Kosten:
    €70,- (excl. btw)
    Aantal leerlingen:
    15 leerlingen per rondleiding
    Te boeken:
    maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 – 16.00 uur
    Start- en eindlocatie:
    Amsterdam Museum aan de Amstel, Amstel 51
    Kerndoelen:
    1, 2, 48, 51, 52, 53, 54, 55, 56 & Bouwstenen Burgerschap 1 t/m 6 (SLO)
    Vragen?
    Mail naar boekingen@amsterdammuseum.nl

    Boek nu
    Amsterdam Museum

    Heldentour

    Wanneer ben je een held? In de Heldentour maak je kennis met oude en nieuwe helden. De rondleiding is geïnspireerd op de visie van Musea Bekennen Kleur, het platform dat zich inzet voor meer diversiteit en inclusie in de museale wereld.

    In de Heldentour voor leerlingen uit groep 7 en 8 spreken we met leerlingen over oude en nieuwe helden. Helden uit de Amsterdamse geschiedenis en helden die er nu nog wonen. De tour heeft als doel leerlingen bewust te maken van de verschillende geschiedenissen van de stad. Het Socratisch gesprek geldt hierbij als uitgangspunt. Onder begeleiding van een ervaren museumdocent praten leerlingen met elkaar over geloof, slavernij, feminisme, de opstand van arbeiders en de lhbtqia+ gemeenschappen. Deze rondleiding sluit goed aan bij de vakken Nederlands, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie en het leergebied Burgerschap.

    Praktische informatie
    Duur:
    1 uur
    Kosten:
    €70,- (excl. btw)
    Aantal leerlingen:
    15 leerlingen per rondleiding
    Te boeken:
    maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 – 16.00 uur
    Start- en eindlocatie:
    Amsterdam Museum aan de Amstel, Amstel 51
    Kerndoelen:
    1, 2, 48, 51, 52, 53, 54, 55, 56 & Bouwstenen Burgerschap 1 t/m 6 (SLO)
    Vragen?
    Mail naar boekingen@amsterdammuseum.nl

    Boek nu

    Wereldgrachten

    Wie kent het lied 'Aan de Amsterdamse grachten' nou niet? De grachten van onze stad maken al honderden jaren indruk op bewoners en bezoekers. Het is dan ook niet zo gek dat ze op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan.

    Inhoud driedelig lesprogramma

    Wereldgrachten in de klas:
    een voorbereidende interactieve les in de klas. Hierbij wordt met behulp van de online tool Groeistad de geschiedenis van de Amsterdamse Grachten tot leven gebracht. Leerlingen leren over werelderfgoed, UNESCO en de ontstaansgeschiedenis van de Amsterdamse grachten in de 17e eeuw. De les is een voorbereiding op de excursie.

    Wereldgrachten op excursie:
    hier gaan de leerlingen naar het centrum van Amsterdam met als hoogtepunt een rondvaarttocht over de grachten én een bezoek aan het grachtenhuis Museum van Loon.

    Wereldgrachten over het slavernijverleden of duurzaamheid:
    een derde verdiepende les gegeven door een van onze ervaren museumdocenten. Deze afsluitende les vindt plaats in de klas met een thema naar keuze. Deze les is optioneel, maar wij raden het ten zeerste aan voor het leergebied Burgerschap.

    De drie lesonderdelen worden gegeven door onze ervaren museumdocenten. In het schooljaar 2023-2024 kan je een van deze verdiepingslessen gratis bijboeken.

    Boek nu
    Wereldgrachten, fotograaf: onbekend.

    Wereldgrachten, fotograaf: onbekend.

    Praktische informatie
    Duur: voorbereidende (gast)les in de klas, boottocht van 2 uur, facultatieve verdiepingsles (tijdelijk gratis)
    Kosten:
    €275,- (excl. btw) per programma. Dit is inclusief museumdocent, gratis gastles en materialen. Wij regelen de Cultuurboot, deze telt echter wel mee als rit (zoals een rit met de Cultuurbus).
    Aantal leerlingen:
    minimaal 20, maximaal 34 leerlingen
    Te boeken:
    dinsdag t/m donderdag tussen 10.00 - 12.30 uur (vanaf 1 november 2023)
    Start- en eindlocatie:
    het programma begint in het informatiecentrum van Bureau Werelderfgoed in de Bazel, Vijzelstraat 32
    Kerndoelen:
    1, 2, 48, 51, 52, 53, 54, 55, 56 & Bouwstenen Burgerschap 1 t/m 6 (SLO)
    Vragen?
    mail naar boekingen@amsterdammuseum.nl

    Boek nu

    Groeistad

    Maak erfgoedlessen extra leuk met het online platform Groeistad! De basis van Groeistad is een digitale kaart van Amsterdam gevuld met informatie over o.a. architectuur, kunst, bijzondere vondsten en de verschillende buurten.

    Door historische kaarten van het oude Amsterdam over de huidige plattegrond te leggen, ontstaan er bijzondere inkijkjes in het verleden. De leerlingen laten de kaart groeien door hun eigen foto’s, verhalen en routes toe te voegen. Zo wordt erfgoed opeens heel persoonlijk en boeiend! De speelse manier waarop Groeistad ingezet wordt zorgt voor meer betrokkenheid bij de kinderen. Ze leren volop over hun eigen leefomgeving en mogen zelf lekker aan de slag.

    Lees meer

    Leerlijn erfgoed en identiteit

    Het Amsterdam Museum heeft, in samenwerking met partners in de stad, een doorlopende leerlijn erfgoed en identiteit voor het primair onderwijs ontwikkeld. Dit is vanuit de overtuiging dat het tot leven brengen van de geschiedenis en identiteit van Amsterdam zorgt voor meer wederzijds begrip van inwoners onderling. In de leerlijn gaat het ook over de erfenis van deze geschiedenis vandaag de dag. De (geschiedenis van de) eigen omgeving speelt hierbij een grote rol. 

    Doelstellingen van de leerlijn zijn:

    • Kennisvergroting van de stad
    • Verbinding tussen leerlingen
    • De ontwikkeling van handvatten en vaardigheden om over identiteit uit te wisselen
    • Zien & Doen
    • Verhalen & Collectie
    • Tickets & Bezoek
    • Tentoonstellingen
    • Rondleidingen
    • Families
    • Onderwijs
    • Nieuws
    • Nieuwsbrief
    • Publicaties
    • AMJournal

    Hoofdpartners

    gemeente amsterdam logo
    vriendenloterij logo

    Hoofdpartner Educatie

    elja foundation logo
    • © Amsterdam Museum 2024