100 jaar Schiphol - klaar voor vertrek

16 september 2016 - 7 mei 2017

Het Amsterdam Museum presenteert vanaf 16 september de tentoonstelling ‘100 jaar Schiphol – klaar voor vertrek’. In deze interactieve tentoonstelling over Nederlands grootste luchthaven komen jong en oud alles te weten over de modderige weide die uitgroeide tot één van Europa’s belangrijkste vliegvelden. Zo wordt een verkeerstoren nagebouwd en kunnen bezoekers virtueel mee op de bagageband. Aan de hand van objecten zoals de eerste sleutel van Schiphol, een bom uit de Tweede Wereldoorlog en historische stewardessen kostuums worden de geschiedenis en toekomst van de luchthaven verder in beeld gebracht. ‘100 jaar Schiphol – klaar voor vertrek’ is van 16 september 2016 tot en met 7 mei 2017 te zien in het Amsterdam Museum.

Klik op bovenstaande afbeeldingen om ze te downloaden.

De tentoonstelling ‘100 jaar Schiphol – klaar voor vertrek’ geeft antwoord op vragen die elke bezoeker zich wel eens stelt: wat gebeurt er bijvoorbeeld achter de bagageband? Welke smokkelwaar wordt er ontdekt? En wist je bijvoorbeeld dat Schiphol een weddingplanner heeft? En dat er ‘ijsberen’ werken? De tentoonstelling neemt families mee op een interactieve reis door het Schiphol van toen en nu. Ze maken kennis met de mensen op de luchthaven, van wegbrengers tot wereldreizigers en van bagagemedewerkers tot douanepersoneel. Daarnaast is er aandacht voor de toekomst van Schiphol, het milieu en opmerkelijke smokkelwaar zoals tropische dieren.

Een eeuw Schiphol
Op 19 september 2016 is het precies honderd jaar geleden dat het eerste vliegtuig op Schiphol landde. Schiphol was op dat moment niet meer dan een modderig stuk op het boerenland, dat in eerste instantie dienst deed als militair vliegveld. In 1926 werd Schiphol eigendom van de stad Amsterdam. Daarna groeide de burgerluchtvaart snel, mede vanwege de Olympische Spelen die in 1928 plaatsvonden in Amsterdam. In de beginjaren van Schiphol landden er enkele honderden personen per jaar. Anno 2016 is dit uitgegroeid naar zo’n 60 miljoen mensen per jaar.

Online museum
Naast de tentoonstelling in het Amsterdam Museum is sinds mei dit jaar ook een online museum geopend. Op de website schiphol100jaar.nl is naast unieke inhoud, ook beeldmateriaal te zien over de historie van de luchthaven. De veelal unieke beelden zijn afkomstig uit archieven van de luchthaven en Amsterdamse instellingen zoals het Stadsarchief, Stedelijk Museum en Amsterdam Museum. Het publiek kan daarnaast ook video’s en foto’s toevoegen zo dat er een groot online archief ontstaat met beeldmateriaal dat voor iedereen toegankelijk is.

De tentoonstelling ‘100 jaar Schiphol – klaar voor vertrek’ is tot stand gekomen met Schiphol Group als partner en wordt ondersteund door Corendon Foundation, Samsung en Optoma. NorthernLight is verantwoordelijk voor het ontwerp.

Over het Amsterdam Museum
Het Amsterdam Museum vertelt het verhaal van de stad, over toen, nu en straks. Vier kernwaarden - ondernemerschap, vrijdenken, creativiteit en burgerschap – kenmerken de identiteit van de stad. Aan de hand van deze begrippen wordt de geschiedenis tot leven gebracht en gekoppeld aan heden en toekomst. Het museum ziet het als zijn maatschappelijke taak om het verhaal van Amsterdam toegankelijk te maken en aan een zo breed mogelijk publiek te presenteren. Het Amsterdam Museum wordt structureel gesteund door de BankGiro Loterij en de Gemeente Amsterdam.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Loes Wijnstekers, pers & pr Amsterdam Museum, email: pr@amsterdammuseum.nl, telefoon: +31 (0)20-5231711 of mobiel:+31 (0)6-22927729

Meld je aan voor de Nieuwsbrief