Clinton Kabena

Bekijk alle kunstenaars
    Clinton Kabena

Foto door Eva Roefs, 2023

Clinton Kabena (Kinshasa, Congo, 1993) maakt werk dat varieert van grafische vormgeving tot beelden en installaties.

Kabena vertelt met zijn werk verhalen die vaak onderbelicht zijn. Hij richt zich sinds kort op het begrip ‘bagage’ in relatie tot migratie. Voor Kabena is bagage vaak zwaar en de inhoud ervan pijnlijk. Het meeste van zijn werk draait om de bagage die wordt achtergelaten tijdens migratieprocessen. Het gaat ook over hoe bagage schijnbaar een handelswaar kan worden, een kleurrijk object vol nieuwigheden, klaar om aan zijn volgende bestemming te beginnen. Kabena's werk is gericht op de transformatieve aard van reizen, met name Afrikaanse migratie en de weerbaarheid van individuen die deze reizen ondernemen. De voertuigen werken als een kader dat de verschillende verhalen omsluit en verplaatst.

Website Clinton Kabena