Nasam Abboud, Yazan Maksoud & Roua Jafar

Nasam Abboud, Yazan Maksoud & Roua Jafar

Foto door Eva Roefs, 2023

Nasam Abboud

Nasam Abboud (Hama, Syrië, 1991) is interdisciplinair kunstenaar en curator. Abbouds werk richt zich op de politieke kracht van kunst en onderzoekt hoe kunst maatschappelijke verandering kan brengen. Een belangrijk thema binnen haar werk is culturele en sociale uitsluiting en vervreemding binnen stedelijke samenlevingen, specifiek in relatie tot inwoners en nieuwkomers uit islamitische landen, en de wreedheid die daarbij kan komen kijken. Abboud behaalde een Bachelor of Fine Arts aan de Damascus Universiteit en doet momenteel een Master Art & Society aan de Universiteit Utrecht.

Website Nasam

Yazan Maksoud

Yazan Maksoud (Damascus, Syrië, 1988) heeft een beeldtaal ontwikkeld op het snijvlak van beeldhouwkunst en design. Samen met Nasam Abboud vormt hij het artistieke duo N&Y. Gefascineerd door het fenomeen patriarchaat, en het effect daarvan op de samenleving, richt zijn artistieke praktijk zich op het bevragen van stereotype beelden van vrouwen. Zijn werk heeft het doel bij te dragen aan een meer harmonieuze samenleving. Maksoud heeft, net als Abboud, zijn Bachelor of Fine Arts behaald aan de Damascus Universiteit.

Website Yazan

Roua Jafar

Roua Jafar (Salamiyah, Syrië, 1989) is multidisciplinair kunstenaar en woont sinds 2017 in Amsterdam. Jafars werk is zeer persoonlijk, intiem en autobiografisch. Ze put inspiratie uit herinneringen en ervaringen, maar haar artistieke visie leunt ook op mythologie, folklore, muziek, literatuur en natuur. Jafar begon met het maken van prints, maar inmiddels heeft ze installaties, spoken word, visuele storytelling en performance art aan haar werk. Ook Jafar behaalde haar Bachelor of Fine Arts aan de Damascus Universiteit.