Nr. 1 Tourist Attraction

1 November 2019 t/m 1 Maart 2020

Vanaf 1 november toont het Amsterdam Museum het werk van kunstenaar Jimini Hignett: Nr. 1 Tourist Attraction. Jaarlijks bezoeken 2,5 miljoen toeristen het Amsterdamse Red Light District. Welke beelden en voorwerpen nemen ze mee na hun bezoek, en hoe weerspiegelen deze de realiteit van het leven in die buurt? De tentoonstelling vertelt het verhaal van ongelijkheid, dubbele standaarden en mensenhandel.

Een verzameling van onschadelijke voorwerpen 
Zo’n 200 souvenirs met afbeeldingen van het Red Light District die in de Amsterdamse souvenirwinkels naast de windmolens en tulpen te vinden zijn, worden tentoongesteld in de presentatie nr. 1 tourist attraction. Deze souvenirs zijn de iconen van de 'exotische' buurt die door veel toeristen wordt bezocht. Ze worden gekocht als een nostalgische herinnering of als aanleiding om ervaringen met die plek te delen met anderen. Beeldend kunstenaar Hignett verzamelde deze souvenirs en onderzocht of de voorwerpen iets onthullen over de manier waarop sommige verhalen worden gepromoot en andere verhalen onbelicht blijven.

Belle Revisited 
Toeristen poseren graag met 'Belle', het bronzen beeld dat een 'onafhankelijke sekswerker' in een deurlijst toont. Dit beeld staat in het midden van de Wallen op het Oudekerksplein. Hignett’s interpretatie van het beeld, dat zij Belle Revisited noemde, is een levensgrote houten versie van dat beeld. Hignett heeft mensen uitgenodigd om een mes of beitel ter hand te nemen en hun initialen of een hart in het houten lichaam van haar sculptuur te kerven. De opeenhoping van gekerfde initialen van mensen over de hele wereld symboliseert volgens Hignett de omvang van de handel in vrouwenlichamen. Het beeld staat ook centraal in de video Zandpad Revisited, opgenomen in het omstreden raamprostitutiegebied van Utrecht.

De Prostitutie Monologen  
De serie video’s die te zien is in een video-installatie, vertelt in detail het verhaal van de vrouwen (en een enkele man) die in de prostitutie beland zijn. Het zijn getuigenissen uit interviews afgenomen door de kunstenaar. De verhalen worden naverteld door acteurs die vaak opzettelijk helemaal niet lijken op de hoofdrolspeler. Hignett wil daarmee de 'uit-het-oog-uit-het-hart' reactie stimuleren.

Reversing the Gaze 
De geschilderde zelfportretten gemaakt door de door Hignett geïnterviewde overlevenden zijn de tastbare voorwerpen bij de getuigenissen. Ze tonen hoe de vrouwen zichzelf zien. Tegelijkertijd zijn de maskers, geschilderd op bruine papieren zakken, een manier om hun anonimiteit te behouden. In veel culturen heeft een masker magische krachten en geeft het kracht aan de drager, maar de zakken verwijzen ook naar een soort zak-over-het-hoofd marteling. De maskers kijken, vanuit hun uitkijkpunt aan de steunbalken van het museum, op ons neer. Een vervreemdende omkering van de standaard blikrichting.

CBK Zuidoost 
De installatie Nr. 1 Tourist Attraction omvat werk dat Hignett ontwierp tijdens de researchperiode als artist-in-residence bij CBK Zuidoost in de Bijlmer. Belle Revisited werd gesneden met de hulp van Gabriel Piñero. De tentoonstelling is mogelijk gemaakt met de steun van CBK Zuidoost, het Mondriaan Fonds, het Amsterdams Fonds voor de Kunsten, en vele anderen

Foto's copyright Jimini Hignett

Meld je aan voor de Nieuwsbrief