Ode aan Moederfiguur#MOTHERWOMB project

Tyna Adebowale, #MOTHERWOMBproject 2024. Foto: Amsterdam Museum/Gert Jan van Rooij
Beeldend kunstenaar Tyna Adebowale (1982) onderzoekt het moederschap en de keuze - of het gebrek daaraan - om moeder te zijn in welke vorm dan ook. Ze groeide op in Nigeria, waar Mama Niidezedo een belangrijke moederfiguur in haar gemeenschap was, die tot haar dood in 2015 de Uneme-gemeenschap diende, als genezer, bemiddelaar en vroedvrouw.
Toch werd ze niet traditioneel herdacht. Het feit dat ze geen biologische kinderen had, speelde hierbij een rol. De frustratie en woede die Adebowale daarover voelde, vormde het uitgangspunt voor #MOTHERWOMBproject.
De geluidsinstallatie is een wisselwerking tussen twee plaatsen. Er klinkt muziek uit Adebowale's geboorteplaats, uitgevoerd door vrouwen die een bijdrage leverden aan hun gemeenschap maar geen biologische kinderen hadden. Dit is vermengd met stemmen die zijn opgenomen op de Dam in Amsterdam – een plek waar veel verschillende moedertalen worden gesproken.
Het is een knipoog naar het onderwerp 'moeder' dat centraal staat in Adebowale's werk. Zij verwerkt poppen in haar werk die verwijzen naar vruchtbaarheidsrituelen uit prekoloniale Afrikaanse culturen, zoals de Ashanti, Yoruba en Ndebele. De installatie is ook een manier om mama Niidezedo te herdenken zoals zij verdiende en om haar leven en nalatenschap te vieren.
Over
Ode van Tyna Adebowale aan mama Niidezedo en andere vrouwen
Bruikleen kunstenaar en Ellen de Bruijne Projects

Moederfiguur
#MOTHERWOMBproject, Hoofdstuk 1-3, Mama Niidezedo, 2024
Tags