Ode aan Truus EngelsToonaangevend in jazz en dans

Truus Engels (2024), fotograaf: Marjan Borsjes
Truus Engels is een internationaal bekende drummer en jazzdanseres. Ik heb haar leren kennen in haar danslessen en bij haar concerten, als een vakvrouw met een scherp waarnemingsvermogen.
Ze is geboren in Den Haag in een gezin met 13 kinderen en woonde als jong meisje bij familie op de Nieuwendijk in Amsterdam. Helen Le Clercq, ‘moeder van de Afro-Jazz Dance’, nam haar vervolgens in huis. Haar vader en drie broers waren ook drummers, haar moeder was zangeres en speelde contrabas. Haar moeder was haar allergrootste inspirator, vertelde Truus.
De familie Engels stond aan de wieg van het North Sea Jazz Festival (NSJF); zij kregen 15 vrijkaarten voor de hele familie en trokken veel mensen aan. Truus speelde ook bij Paul Acket thuis, initiator van het NSJF.
Op dit festival speelde Truus een aantal keren met mensen als Rosa King, Hans Dulfer en later ook Candy Dulfer. In haar sessies kwamen Linda Hopkins en Big Jay McNeely.
Ze was goed bevriend met Slide Hampton en George Coleman, die voor haar een nummer gemaakt had - ‘Blues for long legs’ omdat Truus lange benen had.
Truus danste bij Helen Le Clercq en ging vanaf haar 16e bij haar dansschool ook lesgeven. Vervolgens reisde zij de wereld rond met verschillende dansgezelschappen, zoals dat van Jan Arntz: “Ik kwam van Scandinavië tot Japan en wat daar tussen ligt”, zei ze eens. Bijvoorbeeld in Libanon, Rusland en in Afrika. Ze danste voor presidenten van Griekenland en Kenia, voor de koning in Damascus en speelde drums voor koningin Beatrix.
Als drummer/slagwerker speelt Truus veel stijlen: jazzy, funk, soul, streetdance, afro. Ze begon ooit te drummen in een band via haar oudere broer John. Bij de School der Poëzie speelde ze twintig jaar met Polo de Haas. Art Blakey zei eens tegen haar: “You don’t have to worry, you’re a natural swinger.”
Acht jaar lang speelde Truus met de Amerikaanse saxofoniste en zangeres Rosa King en ook met veel andere orkesten in verschillende stijlen. Ook speelde zij elf jaar in de CREA Big Band in Amsterdam en ze gaf workshops bij CREA. [1]
In Amsterdam heeft ze een lange traditie van het jazzconcerten, jazz-jams, workshops en danslessen opgebouwd. Dit jaar geeft ze al 55 jaar danslessen. Ze is misschien op hoge leeftijd, maar nog steeds heel jong - "Forever Young”, zoals ze zelf zegt - net zoals haar oudste broer John, die nu 90 is.
Truus speelde ook dit jaar mee in het Vrouwenmuziekfestival MIND THE GAP, TRANSITION TO EQUALITY, ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag.
Truus is een bekende verschijning in Amsterdam, behalve in de muziekwereld ook in sociale buurtnetwerken. Ze heeft een zeer vrolijke, enthousiasmerende uitstraling.
[1] Marjan Borsjes, ‘Wereldburgers onderweg’, 2024, uitgave in eigen beheer.
Periode
1954– 2025
Over
Ode van Marjan Borsjes aan Truus Engels.
In de afgelopen 55 jaar heeft ze zeer veel Amsterdammers geïnspireerd met haar muziekoptredens en danslessen. Als jazzmusicus toonaangevend, al is haar broer John Engels bekender bij velen en
is haar lange geschiedenis als begiftigd danslerares bij velen onbekend.

Truus Engels
In de afgelopen 55 jaar heeft ze zeer veel Amsterdammers geïnspireerd met haar muziekoptredens en danslessen. Als jazzmusicus toonaangevend, ook al is haar broer John Engels bekender en haar lange geschiedenis als begiftigd danslerares bij velen onbekend.