Programmering Voortgezet Onderwijs

Onderwijsprogramma’s voor het voortgezet onderwijs

Jesper Jongeren Schilderij

Programmering Voortgezet Onderwijs

Het liefst zit je misschien op TikTok of speel je de nieuwste game. Huiswerk maken? Ach, dat doe je straks wel. Jongeren beleven de wereld steeds meer via een beeldscherm. Dat is nieuw, maar toch zijn er veel meer overeenkomsten tussen de jongeren van nu en vroeger. Hoe ga je bijvoorbeeld om met andere mensen? Wat is een leuke (online) grap en wanneer kwets je iemand? Hoe zit het eigenlijk met racisme en discriminatie?

Mag je zomaar alles zeggen wat je denkt en wat kan je doen om zelf invloed uit te oefenen op de mening van een ander. Deze vragen en nog veel meer komen aan bod in het onderwijsprogramma voor het voortgezet onderwijs van het Amsterdam Museum. In het onderwijsprogramma voor het voortgezet onderwijs kijken we naar de verschillende geschiedenissen van Amsterdam vanuit het leergebied burgerschap. We gaan in gesprek met leerlingen over hun mening en ervaringen. Hoe is Amsterdam met al zijn verschillende inwoners zo ontstaan en wat betekent dat voor de leerlingen in hun dagelijks leven? Van de katholieke kerk tot het hoofddoekje van de Dirk en van ananas tot aan graffiti. In vogelvlucht maken leerlingen kennis met de geschiedenis van Amsterdam met aandacht voor democratie, diversiteit en samenleven.

Wereldburgertour

Wat hebben een ananas, een leeuw en een brandweerslang gemeen? Ruim vijf eeuwen geschiedenis van Amsterdam. Tijdens de interactieve rondleiding door de tentoonstelling Panorama Amsterdam worden leerlingen door middel van QR-codes geprikkeld en uitgedaagd om vragen te beantwoorden bij schilderijen, beelden en voorwerpen over de thema’s democratie, diversiteit en samenleven.

De gestelde vragen stimuleren leerlingen om kritisch na te denken over de verschillende perspectieven op geschiedenis, zich in te leven in de positie van de ander en om te oefenen met het vormen van een eigen oordeel over morele dilemma’s. Leerlingen werken individueel of in groepjes van twee of drie personen. Als alle opdrachten van de QR-quiz zijn gemaakt vormen de vijftien letters een woord dat de leerlingen moeten raden. Na afloop is er voor iedereen een klein cadeautje.

Leerdoelen in hoofdlijnen

Na het bezoek hebben leerlingen uit groep 7 en 8 (po) en klas 1 (vo) in vogelvlucht kennis gemaakt met verschillende geschiedenissen vanuit diverse perspectieven van Amsterdam, vanaf de zestiende tot de eenentwintigste eeuw. Daarnaast hebben ze geleerd om na te denken over burgerschap aan de hand van vijftien geselecteerde werken uit de tentoonstelling Panorama Amsterdam (Bouwstenen Burgerschap, SLO, 2021). Deze één uur durende interactieve rondleiding voor groep 7, groep 8 en brugklassen van het voortgezet onderwijs heeft raakvlakken met de leergebieden (1) Nederlands, (2) oriëntatie op jezelf en de wereld, en (3) kunstzinnige oriëntatie.

Bouwstenen Burgerschap 1 t/m 6
  1. Vrijheid en gelijkheid
  2. Macht en inspraak
  3. Democratische cultuur
  4. Identiteit
  5. Diversiteit
  6. Solidariteit
Jesper Bril

Inspiratie Rondleidingen MBO

De zorg, ICT of de bouw: een beroep kiezen doe je niet zomaar. Je hebt bepaalde talenten waar je iets mee wilt doen. Meer dan ooit is jouw bijdrage aan de samenleving hard nodig. Maar wie of wat is deze samenleving nou eigenlijk?

Tijdens onze inspiratie rondleidingen voor MBO-studenten maak je kennis met het Amsterdam van toen én nu. Hoe is de stad uitgegroeid tot dé internationale stad van nu? Het verhaal van Amsterdam is een levende geschiedenis waar jij onderdeel van uitmaakt. Hoe zou jij dat terug willen zien bij ons? Wat vind jij belangrijk en hoe wil jij dat de toekomst van Amsterdam eruit komt te zien?

Je leert over de geschiedenis van Amsterdam vanuit meerdere perspectieven met verwijzingen naar het nu. Hoe keken we toen naar slavernij en wat vinden we nu? Hoe gingen we vroeger om met verschillende religies in een stad met ontzettend veel meningen en denkwijzen en hoe doen we dat nu? Wat is jouw rol in de samenleving? Wat kan jij doen met jouw stem en hoe kun je met je stem zelf invloed uitoefenen op de politiek? In onze interactieve programma’s staat jouw mening centraal. Denk mee over de wereldstad Amsterdam, democratie, diversiteit en samenleven.

Jesper Jongeren Opdracht

Inspiratie Rondleidingen HAVO/VWO

Nog even en je gaat studeren, maar waar ga je wonen nu de huurprijzen torenhoog zijn? Hoe zit het met het klimaat? Waarom laten sommige mensen zich niet vaccineren? De politiek en de samenleving lijkt steeds meer versplinterd. We zijn verdeeld in groepen die elkaar steeds minder lijken te begrijpen, en dat terwijl jij aan het begin staat van een nieuw leven als student. Hoe denk jij over de samenleving nu en wat kunnen we eigenlijk leren van de geschiedenis?

Dé geschiedenis bestaat natuurlijk niet, maar welke verhalen uit de geschiedenissen van Amsterdam vertellen iets over het nu en onze huidige ervaringen? Zijn er parallellen met de politieke stromingen van vroeger en nu? Wat is jouw invloed als jongere? Opgroeien in deze tijd, met de druk van sociale media, is misschien lastiger dan ooit. Wat moet je geloven en wie kun je nog vertrouwen? Hoe sociaal zijn we eigenlijk als we alleen maar op onze telefoon zitten? Hoe ontmoeten mensen elkaar vroeger en wat deed de protestgeneratie precies? Welke representaties van tot slaaf gemaakten beïnvloeden onze denkbeelden nu? Tijdens onze interactieve rondleiding nodigen we je uit om hardop mee te denken over maatschappelijke en sociale vraagstukken. We zijn benieuwd naar wat jij relevant vindt en wat jij graag anders wil zien.

Jesper Jongeren Cool

Inspiratie Rondleidingen VMBO

‘Het is de dag dat ik je zag in Amsterdam. Je liep voorbij en dacht meteen: zij is spang.’ Je luistert naar de nieuwe singel ‘Amsterdam’ van Christian D ft. Shirak, Brysa & Ashafar. Ondertussen neem je een hap van je broodje kebab dat je net hebt gescoord bij de toko om de hoek. Wat heeft dit te maken met de geschiedenis van Amsterdam?

Tijdens de interactieve rondleiding door de tentoonstelling Panorama Amsterdam word je uitgedaagd om anders te kijken naar schilderijen, beelden en voorwerpen van vroeger en nu. Het gaat over onze gedeelde geschiedenis. Wie ben jij en wie zijn wij? Waar komen we vandaan en waar gaan we naar toe als samenleving waarin geloof, politieke voorkeur en een diploma steeds vaker leiden tot grote verschillen en ongelijke kansen. Wat vind jij? Laat je mening horen tijdens de Inspiratie Rondleidingen in het Amsterdam Museum in de Hermitage.