Freelance Communicatiemedewerker

Reageer voor 29 januari

Voor ongeveer 8 uur per week

Amsterdam Museum aan de Amstel Foto Amsterdam Museum Gert Jan van Rooij

Vacature Freelance Communicatiemedewerker

Het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum zoeken een freelance communicatiemedewerker voor het project ‘Gezichten van Noord-Holland’.

Gezichten van Noord-Holland

Gezichten van Noord-Holland is een vierjarig programma (2021-2024), waarin het Frans Hals Museum
in Haarlem en het Amsterdam Museum hun krachten bundelen om met bewoners, kunstenaars en
culturele partners in de provincie Noord-Holland, via co-creaties de beide musea te verbinden met een
divers publiek.

In het samenwerkingsproject Gezichten van Noord-Holland worden nieuwe (groeps)portretten
gerealiseerd in een spannende verbinding met historische portretten uit de museumcollecties. Zo willen
de musea het heden en het verleden actief met elkaar verbinden en nieuwe lagen aan de geschiedenis
van de regio toevoegen. We doen dit door samen te werken met onder andere organisaties,
kunstenaars, en inwoners. Zo gaan we echt de wijk en provincie in om geschiedenis te maken die van
ons allemaal is. We doen dit door middel van een fotowedstrijd, een reizende fotostudio en co-creaties
met culturele instellingen. In een eindsymposium wordt de kennis inclusief impactonderzoek, gedeeld
met collega’s uit de culturele sector. Het project wordt afgesloten met een tentoonstelling in het Frans
Hals Museum en het Amsterdam Museum in 2024/2025.

Wij zoeken een

Freelance communicatiemedewerker
voor gemiddeld 8 uur per week tot medio 2025
We zoeken een gedreven allround communicator. Een aanpakker met ervaring met netwerkprojecten
gericht op participatie. Als communicatiemedewerker maak je deel uit van het Gezichten van NoordHolland-team en werk je als spin in het web tussen de afdeling Publiekszaken van het Frans Hals
Museum en de afdeling Communicatie & Marketing van het Amsterdam Museum.

Wat ga je doen?
  • Contentcreatie voor en onderhoud van online kanalen (website, sociale media, nieuwsbrief).
  • Ontwikkelen, uitvoeren en monitoren van marketingcommunicatieplannen en campagnes incl. planning en budgetbewaking.
  • Ontwikkelen en uitvoeren van additionele marketing-, sales- en PR-activiteiten (het programma
    is langlopend en kent meerdere fases. Je bent verantwoordelijk voor Marketing en
    communicatie bij iedere fase, maar hebt de mogelijkheid om externe expertises te betrekken
    wanneer dat nodig is.).
Wie ben jij?
  • Je hebt minimaal HBO werk- en denkniveau en tenminste twee jaar relevante werkervaring in
    een vergelijkbare rol.
  • Je bent een oplossings- en resultaatgerichte teamspeler die flexibel is en meerdere ballen
    tegelijkertijd hoog kan houden. Je bent enthousiast, initiatiefrijk, sociaal en stressbestendig.
  • Je bent digital native, data driven en maakt jezelf digitale tools relatief snel eigen. Daardoor
    snap je precies hoe je mensen via social media en via andere offline wegen kunt laten
    aanhaken bij een project of beweging om deze groter, sterker en bekender te maken.
    Ervaring met de nodige tools op het gebied van CMS, SEO, SEA, e-mailmarketing en social
    advertising is daarbij een plus.
  • Je weet hoe je content strategisch inzet om de doelgroep te bereiken en te activeren. Je bent
    creatief met copy en schrijft doelgroepgericht. Je weet ook hoe je content visueel kunt maken,
    evt. met behulp van designprogramma’s.
  • Je hebt affiniteit met kunst, cultuur en maatschappij.
Wij bieden:
  • Een zelfstandige en uitdagende functie in een vernieuwend project in de museale wereld.
  • Een freelance functie, gemiddeld één dag per week, in de periode februari 2023 tot medio
    2025.
  • De mogelijkheid om samen te werken met twee toonaangevende museale organisaties.
  • Een fijne werkplek in Haarlem of in Amsterdam bij een van de twee musea.
  • De kans om echt iets bij te dragen aan de diversiteit en inclusie van musea en museale
    collecties en daarmee het verschil te maken.
Hoe kun je reageren?

Ben je geïnteresseerd in deze functie? Beantwoord dan de onderstaande vragen in maximaal 300
woorden per vraag.

  1. Wat motiveert je om op deze functie voor Gezichten van Noord-Holland te solliciteren?
  2. Het doel van Gezichten van Noord-Holland is om met verschillende gemeenschappen uit Noord-Holland samen te werken. Welke ervaring heb jij die daarbij meerwaarde biedt?
  3. Hoe zou jouw elevatorpitch van Gezichten van Noord-Holland klinken?
  4. Beschrijf een project of plan waar je trots op bent. Wat was jouw rol en hoe heb je dit aangepakt?
Laten we kennismaken!

Als je belangstelling hebt, nodigen wij je uit te reageren en je antwoorden en CV uiterlijk 29 januari 2023 te mailen naar l.vlug@franshalsmuseum.nl onder vermelding van ’vacature freelance communicatiemedewerker Gezichten van Noord-Holland’. Het is niet nodig een motivatiebrief mee te sturen. Zodoende beoordelen wij alle sollicitanten op dezelfde manier en zo objectief mogelijk.

Nadere informatie over de functie kun je inwinnen bij Lisa Vlug, projectleider Gezichten van Noord-Holland via l.vlug@franshalsmuseum.nl. De eerste gesprekken vinden plaats in de week van 6 februari 2023.

Het Frans Hals Museum & Amsterdam Museum onderschrijven de Code Diversiteit & Inclusie en willen nadrukkelijk een diverse en inclusieve organisatie zijn. Organisatie die ruimte bieden aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers inzet om toonaangevende resultaten te halen voor de stad. Talent als basis, diversiteit als kracht. We streven ernaar dat het personeelsbestand een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Noord-Holland met al haar aanwezige verschillen.

Vacatures staan open voor iedereen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.