Bestel tickets
English
Afdruk van Prent Henriette de Vries uit het stadsarchief

Uitgelicht

Het Amsterdam van Piet van Eeghen

Hoe een koopman de stad heeft veranderd

29 mrt - 30 jun 2024
Amsterdam Museum aan de Amstel

Nieuwsoverzicht

Amsterdam Museum lanceert nieuw digitaal platform

Verschenen op:

do 30 november 2023, 16:00 uur

Nieuwe website Amsterdam Museum 1

Onderdeel van het rebrandingstraject

Het Amsterdam Museum heeft een nieuwe website gelanceerd. Het digitale platform is het slotstuk van het vernieuwde museale merk dat het Amsterdamse stadsmuseum in 2022 introduceerde. Dit rebrandingstraject, in samenwerking met grafisch ontwerpers Hamid Sallali & Isabelle Vaverka, werd onlangs bekroond met een Red Dot Design Award. Het nieuwe platform werd ontwikkeld in samenwerking met het toonaangevende digital agency Bravoure.

Maurice Seleky Isabelle Vaverka Patrick de Bruin en Edo Mulder Foto Amsterdam Museum

Maurice Seleky, Isabelle Vaverka, Patrick de Bruin en Edo Mulder

Passend bij ambities

‘De nieuwe merkidentiteit en het bijbehorende digitale platform passen bij de ambitie van het Amsterdam Museum om zich te ontwikkelen tot een van de beste stadsmusea ter wereld,’ aldus Maurice Seleky, hoofd Communicatie & Marketing van het museum. ‘In die ambitie staat verbinding centraal. Als netwerkmuseum verbinden we gemeenschappen met elkaar en de stad, dankzij betekenisvolle verhalen uit het heden en verleden. Dit nieuwe digitale platform biedt een extra podium voor die verhalen en ook de mogelijkheid om bestaande verhalen rondom onze collectie en programmering met multimediale content te verdiepen.’

Nieuwe features

De nieuwe website bevat features waarmee het platform digitale waarde toevoegt aan de totale museale beleving. Zo kan het museum via de stories-functie multimediale verhalen vertellen, waarmee geschreven teksten, video’s, audio en fotografie kunnen worden geïntegreerd tot één gelaagde beleving. Hiermee kan er meer verdieping worden aangeboden bij tentoonstellingen, publieksprogramma’s of objecten van het museum. Ook is een nieuwe interface ontwikkeld voor de database van ruim 100.000 objecten uit de museumcollectie, die online zijn te ontdekken via de internationale collectiemanagementtool Axiell. Een andere toevoeging aan de website is het Amsterdam Museum Journal, een digitaal wetenschappelijk tijdschrift dat het museum in oktober lanceert.

Kroon op meerjarig rebrandingtraject

De nieuwe website van het Amsterdam Museum is de kroon op een meerjarig rebrandingtraject, dat begon met de ontwikkeling van een nieuwe merkstrategie en een daarop gebaseerde nieuwe visuele identiteit. De nieuwe merkidentiteit bevat onder meer een nieuw logo, een nieuw typografisch systeem, een nieuw kleurenpalet en een nieuw beeldmerk, gebaseerd op de Amsterdamse Andreas-kruizen. De identiteit wordt toegepast in campagnes, communicatiemiddelen, ruimtelijke vormgeving en nu dus ook op de nieuwe website. De nieuwe identiteit is ontworpen door art directors Hamid Sallali en Isabelle Vaverka.

Certificaat van de Red Dot Design Awards Foto Amsterdam Museum

Certificaat van de Red Dot Design Awards.

Rebranding wint Red Dot Award

De rebranding werd onlangs bekroond met een Red Dot Design Award, een internationale prijs voor design die al sinds 1955 jaarlijks wordt uitgereikt. Het Amsterdam Museum viel in de prijzen in de categorie Brands & Communication Design. Voor de awards werden circa 9.000 inzendingen uit meer dan 50 landen ingestuurd.

Nieuwe website Amsterdam Museum 4

Nieuwe website Amsterdam Museum

Trots op samenwerking

De nieuwe website van het Amsterdam Museum is ontwikkeld door het toonaangevende digitale bureau Bravoure, bekend van hun projecten voor onder meer ITA, Paradiso, ADE en EYE. ‘Wij zijn trots om samen met Amsterdam Museum invulling te kunnen geven aan hun digitale doorontwikkeling,’ aldus Remco Frank, creative director van digital agency Bravoure. ‘We hebben een digitale reis gecreëerd die de rijkdom van het aanbod van dit museum op een overzichtelijke en creatieve wijze onthult. Met het interactieve concept en de verhalenomgeving inspireren we bezoekers om de mooie collectie van het Amsterdam Museum te ontdekken.’

Over het Amsterdam Museum

Het Amsterdam Museum, opgericht in 1926, vertelt de verhalen van de hoofdstad en beheert een collectie van ruim 100.000 objecten kunst en erfgoed. Het museum maakte de afgelopen jaren spraakmakende projecten als de digitale tentoonstelling Corona in de Stad, de grote meerstemmige tentoonstelling De Gouden Koets en de nieuwe collectiepresentatie Panorama Amsterdam. In 2021 werd het Amsterdam Museum genomineerd voor de nationale Museumprijs. Het Amsterdam Museum is sinds 2022 tijdelijk te vinden aan Amstel 51, omdat de hoofdlocatie aan de Kalverstraat grootschalig gaat worden gerenoveerd.

Het Amsterdam Museum wordt structureel ondersteund door Hoofdbegunstiger Gemeente Amsterdam, Founder VriendenLoterij en Hoofdpartner Educatie ELJA Foundation.

  • Zien & Doen
  • Verhalen & Collectie
  • Tickets & Bezoek
  • Tentoonstellingen
  • Rondleidingen
  • Families
  • Onderwijs
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief
  • Publicaties
  • AMJournal

Hoofdbegunstiger

gemeente amsterdam logo

Founder

vriendenloterij logo

Hoofdpartner Educatie

elja foundation logo
  • © Amsterdam Museum 2024